dinsdag 14 september 2010

Scan onderzoek

Scan heeft onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen opdrachtgevers en reclamebureaus in de afgelopen 25 jaar. U weet Scan, is de club van Hein Becht, en hun business is het bij elkaar brengen van adverteerders en bureaus die bij mekaar passen. Qua gemeenschappelijk model van de werkelijkheid zeg maar, want daar gaat het om als twee verschillende culturen samen iets tot stand moeten brengen.

Adverteerder en bureau zijn op "Siamese wijze" tot elkaar veroordeeld wil je tenminste rendement halen uit je reclamebudget. Je kunt je reclame ook zelf doen als adverteerder, maar dan eindig je meestal als C-merk in de Toto-Divisie en dat brengt geen aandeelhouderswaarde, om het zo maar eens te zeggen.

Goed, wat leren we van dat onderzoek van Scan? Dat je moet investeren, zakelijk en mentaal, in de klant-bureau relatie. Dit leidt tot meer begrip van elkaars zijn en kunnen. Dat rust, ruimte en regelmaat tot betere prestaties leiden. Ergo: stabiliteit leidt tot succes. Dat je op een gezonde manier afstand tot elkaars moet houden. Een gezamenlijk biertje is OK, maar een wekelijkse barbecue met elkaars vrouwen op schoot uit den boze. Ten slotte: regelmatig samen evalueren en dan ook hardop zeggen wat je van elkaar vindt... zonder dat dit venijnige consequenties heeft.

Wat voorts opvalt is dat veel Nederlandse adverteerders de "creatieve output" van een bureau het allerbelangrijkste vinden. En dat bijvoorbeeld in Amerika dit het resultaat van die output is. Amerikanen zien een reclameinvestering als een "investment" die geld op moet leveren. Wat de relatie tussen klant en bureau harder, maar ook duidelijker en volwassener maakt naar mijn smaak.

Ten slotte constateert Scan dat er veel te lichtvaardig van bureau wordt gewisseld. Hiermee misbruiken klanten hun macht als broodheer, en het malle is: ze worden er zelf vrijwel nooit beter van.

Dat bureauhoppen, tegenwoordig uiterst populair, staat dus haaks op de basisvoorwaarden voor gezamenlijk succes. Klanten stellen terecht extreme eisen aan hun redamebureau. Maar je moet er zelf ook iets aan willen doen om het beste uit je bureau te halen.

Daar wringt nog vaak een hele grote schoen. Er zijn meer intelligente, welwillende en vlijtige bureaus dan intelligente, welwillende en vlijtige opdrachtgevers.

Dat beweert Scan niet hoor, dat is mijn ervaring. Leerzaam boekje dus van Scan, voor adverteerders die een beetje zelfonderzoek niet schuwen.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen