vrijdag 17 september 2010

Als dienstverlener

Als dienstverlener weet je dat er bepaalde omgangsrituelen zijn die je moet eerbiedigen. Je moet immers met elkaar door een deur zoals dat heet. In mijn geval door de kruideniersdeur, de bancaire deur, de overheidsdeur en de caritasdeur. Niks om nerveus van te worden, reclamemensen passen zich makkelijk aan.

Nu de economie hapert, is er een soort "nieuwe beleefdheid" bij gekomen, en dat is er een van een hele griezelige soort. Je moet nu alleen maar "aardig" gevonden worden. In de zin van sympathiek, open, charmant, goedlachs, attent, geestig enzovoorts.

Daar beoordelen aspirant-opdrachtgevers je tegenwoordig op. Terwijl je zou denken dat vakmanschap en talent doorslaggevend zijn omdat het om ontzettend veel geld gaat. Zo verloren wij laatst een competitie omdat men "onze accountdame" geen aardige meid vond. Die accountdame is de beschaving zelve. Zij is goed in haar vak, betrouwbaar, en geen populaire reclamechick! Dat stelde deze opdrachtgever niet op prijs. Men vond haar zelfingenomen! Arrogant! En ging daarom met een ander bureau in zee.

Bureaus hebben wekelijks te maken met dit nieuwe gezelschapsspel dat vroeger overigens bureaucompetitie heette. Met de beste strategie en het beste reclame-idee won je de competitie of je verloor 'm als iemand verderop in Amsterdam een intelligentere dag had dan jij.

Nu is dat niet meer zo. In die collectieve terreur van uiterlijk vertoon, gaat het niet om wat je kunt, maar eigenlijk om “hoe je eruit ziet”. Het Idolsvirus woekert ook in wat naar mijn smaak zakelijke afwegingen horen te zijn. Klikeffect lijkt belangrijker dan reclame-effect.

Intussen klagen diezelfde adverteerders steen en been over het uitblijven van dat reclame effect. Ja, dat is natuurlijk niet vreemd. Als je met harlekijnbureaus in zee gaat omdat ze lekker levellen en chillen met je marketingafdeling, dan komt je marktaandeel vroeg of laat in de knel.

Mijn pleidooi is om bureaus puur zakelijk te beoordelen en af te rekenen op hun bijdrage aan het rendement. Dat moet het enige zijn wat telt. Ik bedoel: mijn advocaat, accountant en therapeut zijn stuk voor stuk compleet andere types dan ikzelf. Er zitten zelfs grote horken tussen. En juist daarom heb ik ze als adviseur.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen