dinsdag 21 september 2010

Kliklijn!

Nergens op de wereld bestaat er zoiets als een kliklijn, maar in ons land blijkt hij razend populair. Duizenden collega's en buren bellen dagelijks naar zo'n klikijn om iemand in hun naaste omgeving te verklikken.

Zo ook bij UWV. Want waar gaat die crisis nou helemaal over? Over een kersenhouten tafel en een marmeren plee. Ik zeg maar zo: als je niks wilt doen, dan vraag je een uitkering aan. En als je niks wilt doen met garantie... juist dan ga je werken bij de club die die uitkeringen regelt. Ook dat heet: strategisch denken.

Bij UWV, het voormalige GAK, werken dus treurige mensen. Mieren met rugnummers, noemt een vriend van mij die types. Als u iets leest over een "bloeiend verenigingsleven" of een "ambitieuze Oranjevereniging" ... dat zijn die mensen.

Tjibbe Joustra trof die club 2 jaar terug aan. Met tientallen hoofdkantoren, 90 bijkantoren, 240 regionale overleghonken en veel partijtjes dart in de baas zijn tijd. Goedkoop bier, dat waarschijnlijk ook. Hij besloot schoon schip te maken, die mensen eens lekker aan het werk te zetten en aldus de club efficiënter te maken. Dat was ook de briefing van de overheid, feitelijk: "onze kiezersbriefing". Om al die miljarden nou eens wat verstandiger te besteden.

Daar organiseer je dus je eigen verzet mee, zoals Joustra heeft bemerkt. Want Tjibbe knuffelt die tobbende coltruien waarschijnlijk onvoldoende, en dat soort volk moet je voortdurend aaien om ze te laten in- en uitademen. Voor |Joustra's opdracht - in die werkomgeving - vind ik een kersenhouten tafel absoluut onmisbaar. Ik zou gemasseerd wortelnoot nodig hebben, om niet in een grote depressie te raken. Afgezet tegen de honderden miljoenen die hij bespaart, is het natuurlijk een non-issue.

Het verraad bij UWV is het "verraad van de koffieautomaat". Waar de uitzichtlozen samenscholen om het marmer van de directie aan de kaak te stellen. Omdat het eigen leven maar niet interessant wil worden, buiten het korfbal, klikt men er lekker op los.

Kijk: controle op de macht is uitstekend. En controle over gemeenschapsgeld is helemaal prima. Maar Kamerleden die het over kersenhout en plees gaan hebben, die hebben niet zozeer een dubbele agenda, maar een compleet lege agenda volgens mij.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen