vrijdag 24 september 2010

OIympische Spelen

De Olympische Spelen zijn voorbij en dat betekent dat ook al die gruwelijke Oranje-inhakers de papierbak in kunnen. Zelfs een Klein Duimpje firma als Levob Verzekeringen had een inhaker op de Olympische Spelen gemaakt met een schijtlollig radiospotje dat dagenlang door de ether tetterde. Pieter van den Hoogenband hihaho, zoiets was het.

Nou, als de "Levobjes" van deze wereld gaan meedrinken uit die grote Oranje Kermistrog... dan zou ik als Heineken of Rabo onmiddellijk mijn bakens verzetten. Als Jan en alleman je speelveld betreedt, dan moet je dus je speelveld verleggen, nietwaar?

Nou heb ik niks tegen een vrolijk inhakertje op zijn tijd, maar om er je totale communicatiebeleid aan op te hangen, dat is natuurlijk onzin. Nationale Nederlanden doet dat al een aantal jaren en dit duidt volgens mij op een groot gebrek aan visie over hun eigen rol en functie. We kennen deze verzekeraar straks alleen nog als Oranje souteneur, niet van hun vernieuwende financiële producten en proposities.

Inhaken vraagt om beheerste toepassing, daarom heet het: inhaken. En het werkt als je daarnaast een authentiek eigen verhaal hebt. Nogal wat bedrijven ontberen dat eigen verhaal tegenwoordig. Ze apen liever na wat anderen doen, dan zich te pijnigen om een eigen opvatting te bedenken.

Daarom lijkt veel reclame op elkaar en kan de consument er geen wijs meer uit. Terwijl een eigen verhaal het krachtigste bindmiddel is watje met je eindgebruiker kunt hebben. Alleen, je moet het wel willen en kunnen bedenken. Om het vervolgens consistent te prediken om de relatie met je consument gestalte te geven.

Die sport heet marketingcommunicatie en daar draait het om. Bedrijven en merken met een eigen opvatting, een eigen stijl, een eigen manier van zakendoen, en een eigen manier van communiceren, die hebben de toekomst.
Vooral als hun eigenheid aansluit bij het mentale of emotionele zelfbeeld van hun klanten. Dan ontstaat die hechte liefdesrelatie - want dat is het! - tussen het merk en de bewoners van dat merk.
Dat is heel wat anders dan hossend in een Oranje Jurk heel hard roepen: "Pieter van den Hoogenband" hihaho. Trouwens: van wie IS Oranje eigenlijk?

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen