vrijdag 10 september 2010

Douwe Egberts

Douwe Egberts heeft een commercial teruggetrokken na een Idacht bij de Reclamecodecommissie. Het ging om dat Caffiato-fiImpje waarin jongelui doen alsof ze een lijntje cocaïne snuiven. maar later blijkt het om het verslavende schuim van Douwe Egberts te gaan.

Is dit belangwekkend nieuws? Volgens mij niet. Veel interessanter is de vraag waarom DE zo'n spotje laat bedenken en maken? Volgens een zegsvrouw van het concern in NRC was het cocaïne-grapje bedoeld om de televisiekijker "op het verkeerde been" te zetten. Dat vind ik nogal zorgwekkend. Omdat het een manier van reclamedenken verraadt die volgens mij allang niet meer van deze tijd is.

Je moet in de reclame tegenwoordig consumenten niet op het verkeerde been, maar op het goede been zetten! Dus een creatief idee bedenken dat onmiddellijk wortelt in de productbeleving. Zonder die creatieve strapatzen die de consument laat gissen naar de afloop van je spotje. Daar hebben consumenten namelijk geen zin in, in gissen. En omdat ze geen zin hebben in gissen, gaan ze zappen. Een goed voorbeeld van hoe het wel moet, is dat koekhappen van Peijnenburg. Het gaat hier vanaf seconde een over koek, dat die koek bedoeld is om in te happen, en dat mijnheer Peijnenburg ons adviseert dat zo veel mogelijk te doen. Waar de creatieve geest van Douwe Egberts reclame bedenkt om te epateren, daar bedenkt de Peijnenburg man reclame om iets te verkopen. En wat hij verkoopt is onmiskenbaar: koek. Dat is nogal een verschil, à raison van 1000 euro per seconde.

Reclame bedenken die verkoopt, is overigens het moeilijkste wat er is. Het vraagt om beheersing van je creatieve sappen. Veel creatieve geesten hebben het daar vaak moeilijk mee. Ze willen een kunstje laten zien voor familie, vrienden en vakgenoten.

Terwijl de grootste kunst is om iets te maken waardoor consumenten het product of merk meteen gaan kopen en gebruiken. De grootste makke van creatieve mensen is dat ze gevierd willen worden. Zoals voetballers, muzikanten en popsterren. Als je die makke injezelf overwint, dan pas ben je echt in staat om het verschil te maken voor je klanten.

Dat heeft mijzelf overigens ook wat caffiatos gekost. Reclame bedenken is een groot gevecht met de materie, met je collega's, met de klant, maar vooral met jezelf.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

2 opmerkingen:

  1. Leuk stukje, maar een beetje laf. Het is goed journalistiek gebruik om man en paard te noemen. Een case is maar half zo interessant als er geen namen van bureaus en creatieven in worden genoemd. Bovendien willen potentiële adverteerders het neergesabelde bureau misschien liever vermijden.

    Peter Hendriks (www.spotsdoorzien.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen