dinsdag 7 september 2010

Gedragen klanten zich altijd?

Gedragen klanten zich altijd netjes tegen hun reclamebureau? Het antwoord daarop is: neen. Heel wat keurige adverteerders van prima bedrijven en merken gedragen zich in hun bureau als in een soort Aziatisch Plattelandsbordeel waar schoffering en vernedering aan de orde van de dag zijn. Dat is natuurlijk niet logisch.

Als je een bureau aardig behandelt en zakelijk fatsoenlijk bejegent, dan gaan reclamemensen tot de bodem om knappe dingen voor je te bedenken. Dat zit in de aard van het creatieve beestje. Gedraag jij je echter als rotzak, dan werkt dat niet erg inspirerend op de creativiteit, zullen we maar zeggen. De kip die je schopt, legt geen eieren en zeker geen gouden.

Bepaalde adverteerders begrijpen precies hoe het werkt en die halen het beste uit hun bureau en reclamebudget. Ze krijgen beroemde campagnes, stijgende marktaandelen en als gevolg daarvan maken ze een fraaie carrière binnen hun bedrijf of elders.

Het zijn gentlemen en gentlewomen, die snappen dat je op de weg omhoog de creatieve brille van ons heel goed kunt gebruiken. En om die reden laten ze het bureau meedelen in het succes.

Helaas hoor je het ook wel eens anders. Dat jouw reclame een bedrijf of merk beroemd maakt - met alle profijtelijkheid van dien - maar dat man of zaak in kwestie die roem naar zichzelf toetrekt en vergeet wie aan de basis stond van het succes.

Achter de vrolijke "new business-pagina's" in de Adformatie gaat veel onrecht en verdriet schuil. Van bureaus die knap werk hebben gemaakt en vervolgens als ongewenst gebroed worden achtergelaten. Misschien hebben reclamemensen juist daarom wel van die granieten ego's. Niet alleen omdat ze op commando moeten uitblinken om succes voor de klant te boeken, maar ook om zich te wapenen tegen teleurstellingen van diezelfde klant.

Adverteerders moeten zich volgens mij eens gaan afvragen: wat kan ik doen om het beste uit mijn bureau te halen? Tenminste, als ze het maximale rendement uit hun budget willen. Dat laatste willen alle opdrachtgevers unaniem dolgraag. Alleen, daar hoort ook een soort gedrag bij dat dit mogelijk maakt.

Ik zeg altijd maar simpel: wil je als Koning behandeld worden, dan moet jij je ook Koninklijk gedragen. Je krijgt wat je verdient in het leven, ook van je reclamebureau.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen