vrijdag 3 september 2010

Karl Lagerfeld

De echte Karl Lagerfeld-truitjes hangen binnenkort bij H&M. Voor 50 euro - bij mij nog altijd 110 gulden – kun je zo'n authentiek Karl Lagerfeld-truitje bemachtigen.

Goed nieuws voor alle zwervers, zou ik zeggen. Die lopen blijkens de berichten alleen nog maar in merkkleding. Ook de zwerver wil bij de winnende elite horen, zoals wij allemaal willen. Het is de buitenkant die telt, de inhoud is niet langer interessant.

Hoe zie ik eruit, hoe kom ik over op mijn omgeving, dat zijn de belangrijkste levensvragen van dit tijdsgewricht. Of je een goede werknemer, vader, oma of schooljuf bent, dat lijkt totaal niet meer van belang.

In China blijken de advertenties van Lancôme tot een hausse in plastische chirurgie te leiden. Voor een westers uiterlijk hebben de Chinese dames tienduizenden euro's over. Onze meedogenloze westerse cultuur zal uiteindelijk de hele wereld eenvormig maken. Ook Bin Laden draagt straks een polo van Karl Lagerfeld.

Vakmatige twijfels over de invloed van reclame op het leven van mensen is hiermee een achterhaalde discussie. Congressen die daar over gaan, kunnen we meteen schrappen. Reclame is allang allesbepalend geworden. Je zou bijna met droge ogen beweren: reclame is het leven en andersom.

Voor adverteerders betekent dit dat deelnemen aan die populaire cultuur een bestaansvoorwaarde is. Hoe goed of knap of goedkoop je product ook is, hoe serieus je bedoelingen ook zijn, de massa beoordeelt je op uiterlijke schijn. Ben je een lollig, provocatief, spannend, arrogant, dan wel streetwise of sexy merk, dan doe je mee met de grote wedstrijd.

Ben je serieus, dus complex, saai of ingewikkeld en heb je lange verhalen, dan kun je wel roepen maar niemand die meer luistert. Karl Lagerfeld bij H&M is dus een veelbetekenende boodschap voor elk marketingbedrijf, elke retailer, elke bank en elke overheid.

Zorg dat je een "kampioen wordt in je eigen divisie" zeg ik vaak tegen mijn klanten, zorg dat de mensen het over je gaan hebben. Dat is veel belangrijker dan al die goed bedoelde verhalen van hoe goed en knap je wel niet bent, hoe subliem je dienstverlening of garantie, of hoe uitgeldend je prijs-waarde verhouding wel niet is. Het product, dat is het minst belangrijk. De consument van nu wil helden omarmen. Om er zelf een te worden. Zo simpel is het.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen