dinsdag 31 augustus 2010

Moeten we leuke reclame maken?

Moeten financiële instellingen, zoals banken en verzekeraars per definitie hele "leuke reclame" maken, of... kunnen ze dat beter aan soepfabrikanten overlaten? Voor beide opvattingen is wat te zeggen. Eerst is er het verschil tussen een bank en een verzekeraar. Met een bank heb je echt een werkrelatie, zakelijk of particulier. Met een verzekeraar onderhoud je een soort vriendschap op afstand omdat je maar eens in de paar jaar met elkaar te maken hebt.

Laten we ons even beperken tot banken. Moeten die zich leuk gedragen of juist niet? Anders gesteld: willen de mensen een lollige bank? In dat kader is de nieuwe ING-campagne interessant. ING neemt hierin geld en "geld verdienen" op de hak, en zegt impliciet dat zij een grappige bank zijn waar je echt mee kunt lachen.

Dat is niet de ING die we kennen. Dat leek altijd een doorgehard bankmerk, dat dol op geld was. Mooi belichaamd door hun kakkineuze voorman Kist. Geen ontzettend vrolijke bank, wel een bank waar jij je centjes aan kon toevertrouwen. Prima bank dus voor als je geld hebt en wilt houden. Nu heeft ING met deze nieuwe reclame de bakens radicaal verzet. In deze tijden van "kermismarketing" buigt de club het gesoigneerde bankhoofd om de massa te “pleasen”. Bij ons werken ook hele malle mensen, zegt ING. Wat wij doen nemen we zelf ook niet serieus. Eigenlijk zijn we helemaal geen bank maar een pretfabriek die toevallig in geld doet, maar het had net zo goed frisdrank kunnen zijn of buitenboordmotoren. Kijk, als je de Postbank bent, dan moet je lollig doen want je bent er voor mensen die niet begrijpen wat een hypotheek is. Ben je een bank die van geld houdt, dan weet ik niet of deze humor de weg is naar het opbouwen van een relatie met klanten die ook van geld houden.

Ikzelf zoek bijvoorbeeld geen lachebekjesbank, verdien mijn geld met onzin, want reclame, en wil juist een saaie, slimme en geldzuchtige bank die bloedserieus met mijn geld omspringt. Die duidelijke positie had ING. En "ING denkt met u mee" is een grote, en verplichtende belofte. Die om product/marktcombinaties vraagt die mij als klant helpen. In plaats daarvan maakt ING grappen over geld. De vraag is of dat verstandig is.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen