vrijdag 27 augustus 2010

Bureau van Het Jaar

Hoewel ons bureau opnieuw genomineerd was voor de prestigieuze titel "Bureau van Het Jaar 2003" ging de hoofdprijs aan onze neus voorbij. DDB won glansrijk en volkomen terecht. Adverteerder van het jaar werd de Rabobank en ook daar is weinig op af te dingen gezien de kwalitatieve output van dit grote bankmerk.

Wat opviel bij de prijsuitreiking was dat de mensen van DDB een soort nonchalante bijna routineuze blijheid lieten zien. Een beetje zoals Ajax destijds, toen ze voor de 306e keer op rij de Europa Cup wonnen. Klusje geklaard, cupje op de hoedenplank, en op naar het café.

De Rabobank mensen daarentegen toonden een uitzinnige blijheid die een beetje leek op de hockeyblijheid als Oranje Zwart Kampong heeft verslagen op een veldje in de provincie.

Voor gelouterde reclameprofessionals is winnen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Wat natuurlijk komt omdat er elke maand wel ergens een prijsje te halen valt. Dat maakt de grote coryfeeën onder ons een tikkeltje blasé. Maar, het komt misschien ook omdat wij reclamemensen stiekem weten dat onze kunst in feite maar een klein kunstje is. Er komt wel vlijt bij kijken, maar het is toch vooral een kwestie van talent en dat vinden we zelf nauwelijks een verdienste.

Je hebt het of je hebt het niet in de reclame, je ziet het of je ziet het niet. Dat maakt ons eerder wat verlegen als we midden in de spotlights komen te staan. Alsof we daarmee willen uitdrukken: zo bijzonder is het heus niet wat we doen.

Wat me wel opvalt is dat het fenomeen "prijzen" zich niet meer alleen beperkt tot onze industrie, die van de muziek of entertainmentwereld.

Zo was ik laatst bij een slager in Weesp waar ik een Bekroonde Leverworst in de vitrine zag liggen. Waar is die leverworst van u in de prijzen gevallen vroeg ik monter aan de slagersvrouw? Mijnheer antwoordde ze: "Dat hebben we zelf gedaan. Die worst is zo goed, dat we dachten, we bekronen ‘m gewoon." U begrijpt: als wij volgend jaar niks winnen dan zet ik heel groot Bekroond Reclamebureau op ons gebouw. Ik weet zeker dat het onze concurrentiekracht enorm versterkt.

Deze column verscheen eerder in “De schrijver en de kijker" (2003)". Veel van de gesproken columns zijn terug te luisteren via het archief van de Business Nieuws Radio-website

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen